WYDANIE ONLINE

Zamawiający żąda zazwyczaj, aby wykonawcy wraz z ofertą złożyli obszerny katalog różnych dokumentów i oświadczeń, które mają mu pomóc w podjęciu decyzji, czy dany wykonawca jest zdolny do wykonania zamówienia. Niejednokrotnie zdarza się, że gruba teczka dostarczanych pism jest niekompletna. Wówczas organizator postępowania ma obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia określonego dokumentu czy oświadczenia zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). O tym, jakie dokumenty podlegają uzupełnieniu oraz o czym należy pamiętać, przedkładając wymagane pisma, aby nie zostać wyeliminowanym z postępowania, piszemy w poniższym artykule.

czytaj więcej »

Wielu wykonawców narzeka, że konkurowanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego sprowadza się do maksymalnego obniżenia ceny. Zamawiający zazwyczaj bowiem stawiają na oferty, w których wykonawcy proponują najniższe wynagrodzenie. Tymczasem od końca zeszłego roku organizatorowi postępowania jest trudniej korzystać z ceny jako jedynego kryterium. Ma on obowiązek wybierać oferty nie tylko najtańsze, ale też najlepsze pod innymi względami. Wykonawca, który konkuruje w takiej procedurze, musi mieć świadomość, że nawet jeśli zaoferuje niezwykle niską cenę, może nie zostać wybrany. Czasem opłaca się pozostawić wynagrodzenie na średnim poziomie a walczyć terminem gwarancji, realizacji zamówienia czy jakością oferowanych towarów.

czytaj więcej »

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (dalej: rozporządzenie) w odwołaniu należy zamieścić wykaz załączników. Każdy z załączników można uzupełnić. Wyjątkiem jest sytuacja, w której odwołujący nie załączył do odwołania dowodu uiszczenia wpisu ale też nie wpłacił go w terminie, w związku z czym nie jest w stanie uzyskać późniejszego potwierdzenia jego właściwego dokonania.

czytaj więcej »

Wszystkie konieczne do dokonania zmiany kontraktu o zamówienie publiczne należy ocenić pod kątem tego, czy mają istotny czy nieistotny charakter. Jest to o tyle znaczące, że istotnych modyfikacji postanowień umowy, kontrahenci mogą dokonać tylko wówczas, gdy dokumentacja przetargowa zawierała określone uregulowania na etapie postępowania o udzielenie zamówienia. Wykonawca zatem jeszcze przed złożeniem oferty może i powinien sprawdzić, czy ewentualne poważne zmiany umowy będą w ogóle możliwe. O tym, jak ustalić, czy zapisy dokumentacji, zgodnie z prawem, dopuszczają modyfikację postanowień kontraktu oraz co zrobić, gdy w trakcie realizacji zamówienia okaże się, że potrzebne i konieczne jego zmiany są prawnie niedopuszczalne, piszemy w poniższym artykule.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający po ogłoszeniu postępowania zmienił specyfikację (w zakresie opisu przedmiotu zamówienia). Następnie otrzymał pytania od wykonawców dotyczące nowych zapisów specyfikacji. Czy ma obowiązek udzielić na nie odpowiedzi, mimo iż upłynął termin zadawania pytań?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na usługi cateringu – w celu wykazania, iż posiadamy uprawnienia do wykonywania działalności – złożyliśmy pozwolenie innego podmiotu na prowadzenie działalności gastronomicznej. Firma ta udostępnia nam uprawnienia na zasadzie art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Zamawiający twierdzi, że jest to niedopuszczalne. Czy ma rację?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na zamówienie materiałów reklamowych zamawiający żądał następujących dokumentów potwierdzających, że oferowana dostawa spełnia jego wymagania: podpisanego formularza „Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia” oraz kolorowego zdjęcia oferowanego przedmiotu (w tym przypadku chodziło o fotografię torby). Załączyliśmy te dokumenty, ale przez pomyłkę przesłaliśmy zamawiającemu fotografię niewłaściwej torby. Zamawiający wezwał nas – w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp – do wyjaśnień, czy zaoferowany przez nas przedmiot odpowiada wszystkim określonym w siwz parametrom. Odpowiedzieliśmy twierdząco, załączając jednocześnie właściwe zdjęcie. Zamawiający odrzucił naszą ofertę na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy Pzp jako niezgodną z siwz i z uwagi na jej niedozwoloną zmianę. Czy takie jego działanie było prawidłowe?

czytaj więcej »

Wystąpienie konieczności wykonania robót dodatkowych jest okolicznością nieprzewidywalną. Z uwagi na charakter tych prac ryzyko ich wystąpienia jest trudne do skalkulowania przez wykonawcę na etapie składania ofert (wyrok KIO z 18 sierpnia 2014 r.; sygn. akt KIO 1581/14).

czytaj więcej »

Termin złożenia odwołania liczy się od dnia przesłania informacji stanowiącej podstawę jego sporządzenia, a nie od daty jej doręczenia. W związku z możliwością zastosowania innych niż bezpośrednie formy komunikacji, tj. faksu czy drogi elektronicznej, ustawodawca wydłużył termin na wniesienie odwołania z 10 do 15 dni (wyrok KIO z 18 listopada 2014 r.; sygn. akt KIO 2381/14).

czytaj więcej »