WYDANIE ONLINE

Przedsiębiorcy starający się o uzyskanie zamówienia publicznego, muszą spełnić wiele wymogów opisanych przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz). Wśród nich znajdują się warunki udziału w postępowaniu, które organizator postępowania powinien każdorazowo doprecyzować i opisać. Wykonawca może spełnić warunki samodzielnie, zawiązując konsorcjum bądź za pomocą potencjału innych podmiotów tzw. podmiotów trzecich. O tym, z jakich cudzych zasobów może korzystać oferent, aby wykazać, że spełnia wymogi dokumentacji przetargowej, jakie dokumenty ma wówczas obowiązek przedstawić zamawiającemu oraz o czym pamiętać korzystając z tej możliwości, piszemy w dalszej części artykułu.

czytaj więcej »

Każdy przedsiębiorca, który stara się o uzyskanie zamówień publicznych, powinien dysponować w swoim biurze katalogiem określonych, aktualnych dokumentów. Wśród nich są m.in. odpis z właściwego rejestru czy zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami. Dokumenty te zachowują ważność przez określony przepisami czas a zatem należy dbać o uaktualnianie ich katalogu. W tekście piszemy o tym, jakie dokumenty zgromadzić, aby mieć gotową „teczkę” potwierdzającą brak podstaw do wykluczenia i co jaki czas ją uaktualniać.

czytaj więcej »

Pytanie: Przetarg, w którym bierzemy udział, jest podzielony na dwie części. Odwołujemy się od wyboru ofert w obydwu pakietach. Czy w takim przypadku musimy złożyć dwa odwołania i wpłacić podwójny wpis?

czytaj więcej »

Pytanie: Zmieniliśmy nazwę naszej spółki oraz siedzibę. Jednak z pełnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego wynika, iż jesteśmy tym samym podmiotem. Czy w takiej sytuacji zamawiający powinien uznać nasze doświadczenie i poświadczenia oraz referencje wystawione na poprzednią nazwę spółki?

czytaj więcej »

Ominięcie w treści oferty informacji istotnych dla jej oceny, co do zasady, stanowi poważną jej wadę i prowadzi do niemożliwości jej oceny. Jednak w pewnych okolicznościach można przyjąć metody działania, które – pomimo takiego braku – umożliwią ocenę oferty przy wykorzystaniu zasad interpretacji oświadczenia woli oraz logiki. Przy jasno i dokładnie określonych wymogach czy parametrach minimalnych bądź maksymalnych ocenianych w ramach kryteriów oceny ofert może okazać się, że taką lukę da się w sposób obiektywny uzupełnić. Wówczas zamawiający zamiast odrzucić ofertę, będzie mógł przyznać jej określoną (zazwyczaj minimalną) liczbę punktów w kryterium (wyrok KIO z 12 marca 2015 r.; sygn. akt KIO 380/15).

czytaj więcej »

Postanowienia kontraktu, zgodnie z którymi zamawiający ma prawo rozszerzyć zakres prac, nie płacąc za nie wynagrodzenia oraz ograniczające odpowiedzialność zamawiającego w przypadku braku zapłaty w terminie, są dość powszechne. W skrajnych przypadkach tego rodzaju zapisy mogą doprowadzić wykonawcę na skraj bankructwa, a już z pewnością poważnie zachwiać jego kondycją finansową.

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy wykonawcą – jednostką budżetową – biorącym udział w przetargu na wynajem sali oraz usługę wyżywienia. Podwykonawcą, który zapewni wyżywienie, będzie restauracja. My nie możemy wystawić faktury za taką usługę, gdyż jej nie świadczymy. Czy rachunek za wynajem sali może sporządzić wykonawca a za żywienie podwykonawca?

czytaj więcej »

Pytanie: Złożyliśmy w przetargu zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami w formie elektronicznego wydruku. Zamawiający umieścił w siwz zapis: „dokumenty wymienione w rozdziale 11 (m.in. zaświadczenie z ZUS) powinny być przedstawione w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej przez wykonawcę za zgodność z oryginałem”. Poświadczyliśmy oczywiście zgodność wydruku z oryginałem. Czy zamawiający powinien uwzględnić dokument w takiej formie?

czytaj więcej »