WYDANIE ONLINE

Bardzo często zdarza się, że zamawiający, oceniając złożone przez wykonawców dokumenty, popełnia błędy. To z kolei skutkuje tym, iż w postępowaniu wybiera ofertę, która wcale nie jest najkorzystniejsza bądź zawiera nieprawidłowości będące podstawą jej odrzucenia. Jeśli wykonawcy szczególnie zależy na wygraniu przetargu, powinien każdorazowo już po złożeniu ofert przeanalizować dokumenty konkurencji. W ten sposób będzie mógł nadzorować proces wyboru oferenta i w odpowiednim terminie reagować na błędne działania zamawiającego. W poniższym tekście można przeczytać o zasadach dostępu do dokumentacji przetargowej, terminach ujawnienia poszczególnych dokumentów oraz związanych z tym kosztach.

czytaj więcej »

Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia przez wykonawców – tj. np. w ramach konsorcjum – wynika najczęściej z potrzeby połączenia posiadanych przez nich doświadczeń, potencjału kadrowego, technicznego, ekonomicznego lub finansowego. Warto zatem zawiązać konsorcjum, w sytuacji, gdy realizacja określonego zamówienia przekracza możliwości jednego podmiotu. Sumowanie potencjałów członków konsorcjum w celu spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie jest jednak możliwe w każdym przypadku i w nieograniczonym zakresie. W tekście piszemy o wypracowanych w orzecznictwie i doktrynie prawa zamówień publicznych zasadach łączenia poszczególnych zasobów konsorcjantów.

czytaj więcej »

Jeśli wykonawca nie wywiązuje się z umowy zawartej w sprawie zamówienia publicznego czy realizuje ją nieprawidłowo (np. nieterminowo), zamawiający może sięgnąć do środków, jakie oferent złożył mu tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Inwestor nie musi w tym celu występować z żadnym dodatkowym żądaniem do sądu. Jeśli wykonawca uzna jego działania za bezzasadne, to w jego gestii leży, aby je kwestionować. Artykuł omawia zasady wnoszenia zabezpieczenia oraz wskazuje, kiedy można je stracić.

czytaj więcej »

Sposób obliczenia ceny oferty zależy przede wszystkim od rodzaju wynagrodzenia, które zamawiający zastrzegł w siwz. Może ono mieć charakter ryczałtu bądź ceny kosztorysowej. Wyliczając cenę oferty, warto już na wstępie sprawdzić, jaki rodzaj wynagrodzenia przyjął zamawiający. Przykładowo przy złożonych zamówieniach na duże roboty budowlane zastosowanie ryczałtu może zniechęcać do przetargu, ponieważ konieczne jest wówczas bardzo dokładne przeanalizowanie wszystkich dokumentów przekazanych przez zamawiającego. Niejednokrotnie trzeba też zapoznać się z terenem budowy na wizji lokalnej a nawet na własny koszt zrobić dodatkowe badania (np. odwierty lub badania geologiczne). Tylko wtedy można być pewnym, że zaoferowana cena pokryje wszelkie koszty związane z realizacją zamówienia. Poniższy tekst zawiera wskazówki, o czym pamiętać, wyliczając należne nam wynagrodzenie – w szczególności w przypadku realizacji robót budowlanych.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy kopia odwołania składanego w ostatnim dniu terminu musi wpłynąć do zamawiającego w godzinach pracy jego firmy? Termin wniesienia tego środka ochrony prawnej przypadał w piątek.

czytaj więcej »

Jeśli zamawiający nie żąda wyodrębnienia z ceny oferty stawki VAT, nie może następnie odrzucić ofert wykonawców, którzy takiej stawki nie podali, z uwagi na ich niezgodność z treścią siwz. Odmienność oferty od siwz może przejawiać się w zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia, jak też w sposobie jego realizacji. Ma ona miejsce w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot dostawy bądź usługi nie odpowiada opisanemu w siwz przedmiotowi zamówienia co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych do wykonania zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy zamawiającego (wyrok KIO z 5 stycznia 2015 r.; sygn. akt KIO 2670/14).

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca składa ofertę w gminie, w której zalega z podatkami lokalnymi i opłatami. Czy zamawiający, wiedząc o tym fakcie, może go wykluczyć z postępowania  na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w kontekście § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może zadać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (dalej: rozporządzenie w sprawie dokumentów)?

czytaj więcej »

Udostępnienie wiedzy i doświadczenia polegające na doradztwie należy uznać za wystarczające, jeśli z siwz nie wynikają inne wymagania. Podmiot udostępniający swe zasoby nie musi bowiem brać udziału w wykonywaniu zamówienia (wyrok KIO z 9 lutego 2015 r.; sygn. akt KIO 166/15).

czytaj więcej »