WYDANIE ONLINE

Jednym z najważniejszych obowiązków związanych z wniesieniem odwołania do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: KIO), jest konieczność złożenia tego dokumentu w terminie określonym ustawą z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). W przeciwnym razie odwołanie nie zostanie rozpatrzone – nawet jeśli zawarte w nim zarzuty są faktycznie zasadne. Stąd tak istotne jest, aby wykonawca wiedział, ile ma czasu na skuteczne zakwestionowanie czynności czy zaniechania zamawiającego oraz jak właściwie policzyć ten termin.

czytaj więcej »

Organizator postępowania o udzielenie zamówienia ma prawo postawić wykonawcom warunki związane z jakością oferowanych dostaw, usług czy robót (tzw. warunki przedmiotowe), wymogi stricte formalne (związane z sytuacją wykonawcy przed Krajowym Rejestrem Karnym, jego należnościami względem ZUS czy urzędu skarbowego itp.) oraz tzw. warunki podmiotowe. Wśród tych ostatnich wymienia się: uprawnienia do wykonywania działalności, wiedzę i doświadczenie, zaplecze techniczne (np. odpowiednie maszyny), personel oraz zasoby finansowe i ekonomiczne. O tym, jakich zapisów dokumentacji przetargowej w tym zakresie można się spodziewać, piszemy w poniższym artykule. Z kolei omówienie katalogu dokumentów, których zamawiający może żądać od wykonawców, aby sprawdzić spełnianie warunków, opublikujemy na łamach kolejnych numerów.

czytaj więcej »

Pytanie: Zastrzegliśmy jawność dotyczących nas informacji z Krajowego Rejestru Karnego (dalej: KRK), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) i urzędu skarbowego (dalej: US). Poinformowaliśmy przy tym zamawiającego, że mają one charakter technologiczny, techniczny i organizacyjny przedsiębiorstwa oraz posiadają wysoką wartość gospodarczą. Zamawiający wezwał nas do wyjaśnienia zastrzeżenia danych. Czy słusznie?

czytaj więcej »

Umowa o zamówienie publiczne rządzi się swoimi prawami. Także zasady jej rozwiązania różnią się od tych, które obowiązują przy innych kontraktach. Wykonawca musi zdawać sobie sprawę z tego, że zamawiający może np. odstąpić od umowy, gdy dalsze wykonywanie zamówienia nie leży w interesie publicznym. Wówczas oferent otrzyma wynagrodzenie jedynie za zrealizowane prace. Niekiedy też rozwiązanie umowy może być znacznie utrudnione – jeśli zamawiający nie zgodzi się na jej zakończenie, wykonawca może być zmuszony do wystąpienia z pozwem do sądu. W tekście piszemy o tym, na jakich zasadach można zakończyć współpracę z zamawiającym.

czytaj więcej »

Popularną wśród oferentów formą wadium są gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe. Ustawa Pzp nie określa sposobu, ani zasad wystawiania gwarancji i nie wskazuje też wprost, jakie zapisy muszą być w nich zawarte. W tym zakresie jednak doktryna i orzecznictwo wypracowały ugruntowaną już praktykę. Warto zapoznać się z tymi zasadami, aby zapobiec wykluczeniu z postępowania. O wszystkich piszemy w poniższym artykule.

czytaj więcej »

Artykuł 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp nie łączy konieczności wykluczenia wykonawcy z postępowania z niezłożeniem przez niego dokumentu wymaganego na potwierdzenie warunku, lecz z jego niewykazaniem. A zatem wykluczenie może nastąpić tylko w sytuacji, gdy wykonawca nie potwierdzi któregoś z elementów opisanego przez zamawiającego warunku (wyrok KIO z 28 listopada 2014 r.; sygn. akt KIO 2392/14).

czytaj więcej »

Dopuszczalne jest dowodzenie faktów za pomocą wydruków ze stron internetowych. Jednak często informacje tam zamieszczane są ogólnikowe albo niekompletne, wobec czego ich wiarygodność powinna być oceniana bardzo ostrożnie (wyrok KIO z 23 grudnia 2014 r.; sygn. akt KIO 2591/14).

czytaj więcej »