Zbyt szczegółowy opis przedmiotu zamówienia powinien być kwestionowany

Zamawiający ma prawo opisać przedmiot zamówienia w sposób, który w jak najpełniejszym zakresie odpowiada jego potrzebom. Jedyne ograniczenie, jakie nakłada na niego ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) – to nakaz prowadzenia postępowania, tak aby stworzyć wykonawcom równe szanse i warunki uczestnictwa w nim, bez wyznaczania podmiotowych czy przedmiotowych preferencji. Wykonawca znający rynek na którym funkcjonuje, z łatwością jest w stanie stwierdzić, czy opis zamówienia jest rzetelny albo czy wskazuje na jeden określony typ, markę lub firmę, która może go dostarczyć. Problemem jest ocena, czy niewłaściwie zapisy można podważyć przed Krajową Izbą Odwoławczą. W artykule piszemy o najczęstszych nadużyciach związanych z opisem przedmiotu zamówienia oraz szansach na wygraną przed Izbą.

Zasady rozwiązywania umowy – jakie koszty grożą wykonawcy, który „zejdzie” z placu budowy z dnia na dzień

Pytanie: W zeszłym roku wygraliśmy przetarg na realizację obiektu użyteczności publicznej. Niestety sytuacja finansowa naszej firmy drastycznie się zmieniła. Nie jesteśmy w stanie realizować inwestycji na zasadach wskazanych w kontrakcie. Istnieje obawa, że będziemy musieli przerwać wykonywanie robót właściwie „z dnia na dzień”, bo już teraz znajdujemy się na skraju bankructwa. Jakie konsekwencje finansowe w związku z tym nam grożą?

Wynagrodzenie ryczałtowe charakteryzuje się stałością

Pytanie: Umówiliśmy się z zamawiającym na ryczałt, choć do oferty załączyliśmy kosztorys. Po zakończeniu zadania inwestor wskazał, iż pewien zakres prac z kosztorysu nie był wykonany. Czy może pomniejszyć nam wynagrodzenie?

Wykonawca, który nie ma możliwości złożenia odwołania, może wysłać zamawiającemu zawiadomienie o nieprawidłowościach

Niestety wykonawca nie zawsze może kwestionować w KIO niezgodną z prawem czynność bądź zaniechanie zamawiającego. Ustawa Pzp określa ściśle, przy jakich wartościach zamówień oraz od jakich działań przysługuje ten właśnie środek ochrony prawnej. Przy braku takiej możliwości oferentowi pozostaje napisać tzw. informację o niezgodnej z przepisami prawa czynności bądź zaniechaniu zamawiającego. Dokument ten przesyła się bezpośrednio organizatorowi postępowania. O tym, kiedy i jak sporządzić taką informację, piszemy w artykule.

Uzupełniania informacja z KRK nie może być wydana po terminie składania ofert

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego (dalej: KRK) ma odmienny charakter od pozostałych dokumentów potwierdzających spełnianie warunków. Jeśli wykonawca uzyska ją z rejestru karnego już po wezwaniu do uzupełnienia dokumentu, zamawiający nie uzna, że potwierdza ona niepodleganie wykluczeniu (wyrok KIO z 9 grudnia 2014 r.; sygn. akt KIO 2483/14).

To wykonawca musi wykazać, że ma prawo utajnić określone informacje

Pytanie: Zamawiający wezwał nas do złożenia wyjaśnień w zakresie zasadności zastrzeżenia wykazu dostaw i referencji. Nie odpowiedzieliśmy na to pismo. Czy zamawiający ma w związku z tym prawo ujawnić zastrzeżone przez nas informacje?

Przed złożeniem oferty warto sprawdzić możliwość uzyskania zabezpieczenia

Kwotę zabezpieczenia należytego wykonania umowy wykonawca jest zobowiązany wnieść dopiero przed podpisaniem kontraktu – jeśli oczywiście zamawiający wymagał jej w dokumentacji przetargowej. Jednak ryzyka związane z jego uzyskaniem warto przeanalizować jeszcze przed złożeniem oferty. Późniejsze problemy z pozyskaniem dokumentu gwarancyjnego mogą bowiem skutkować niemożnością podpisania kontraktu z zamawiającym i utratą wadium.

Oferent, który uchyla się od zawarcia umowy, ryzykuje utratą wadium

Zatrzymanie wadium jest dotkliwą sankcją dla wykonawców, gdyż pozbawia ich konkretnych środków finansowych, w sytuacji gdy nie uzyskają już zamówienia publicznego. Z tego też względu zanim firma podejmie decyzję o udziale w postępowaniu, powinna mieć świadomość, w jakich okolicznościach może stracić wadium, a kiedy powinno ono zostać jej bezwzględnie zwrócone. Jednocześnie nie można zapominać o tym, że wadium ma za zadanie dyscyplinować i powstrzymywać wykonawcę przed niezgodnymi z prawem zachowaniami utrudniającymi zawarcie umowy o zamówienie na warunkach określonych w ofercie.

Nieprawdziwe informacje muszą być złożone z zamiarem wprowadzenia w błąd

Jeżeli zamawiający posiada wiedzę, że informacje z wykazu złożonego z ofertą nie mają na celu wywołania błędnego wrażenia, a wykonawca jest w stanie spełnić warunki, nie można mówić o złożeniu nieprawdziwych informacji (wyrok KIO z 27 października 2014 r.; sygn. akt KIO 2106/14).