Zaświadczenia z KRK i ZUS nie mogą, co do zasady, stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa
Pytanie: Zastrzegliśmy jawność dotyczących nas informacji z Krajowego Rejestru Karnego (dalej: KRK), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) i urzędu skarbowego (dalej: US). Poinformowaliśmy przy tym zamawiającego, że mają one charakter technologiczny, techniczny i organizacyjny przedsiębiorstwa oraz posiadają wysoką wartość gospodarczą. Zamawiający wezwał nas do wyjaśnienia zastrzeżenia danych. Czy słusznie?
Zamawiający może stawiać wykonawcom tylko wymogi wskazane przepisami prawa
Organizator postępowania o udzielenie zamówienia ma prawo postawić wykonawcom warunki związane z jakością oferowanych dostaw, usług czy robót (tzw. warunki przedmiotowe), wymogi stricte formalne (związane z sytuacją wykonawcy przed Krajowym Rejestrem Karnym, jego należnościami względem ZUS czy urzędu skarbowego itp.) oraz tzw. warunki podmiotowe. Wśród tych ostatnich wymienia się: uprawnienia do wykonywania działalności, wiedzę i doświadczenie, zaplecze techniczne (np. odpowiednie maszyny), personel oraz zasoby finansowe i ekonomiczne. O tym, jakich zapisów dokumentacji przetargowej w tym zakresie można się spodziewać, piszemy w poniższym artykule. Z kolei omówienie katalogu dokumentów, których zamawiający może żądać od wykonawców, aby sprawdzić spełnianie warunków, opublikujemy na łamach kolejnych numerów.
Wykluczenie może nastąpić tylko w sytuacji, gdy wykonawca nie wykazał spełnienia warunku
Artykuł 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp nie łączy konieczności wykluczenia wykonawcy z postępowania z niezłożeniem przez niego dokumentu wymaganego na potwierdzenie warunku, lecz z jego niewykazaniem. A zatem wykluczenie może nastąpić tylko w sytuacji, gdy wykonawca nie potwierdzi któregoś z elementów opisanego przez zamawiającego warunku (wyrok KIO z 28 listopada 2014 r.; sygn. akt KIO 2392/14).
Odwołanie wniesione do KIO po terminie nie zostanie rozpatrzone
Jednym z najważniejszych obowiązków związanych z wniesieniem odwołania do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: KIO), jest konieczność złożenia tego dokumentu w terminie określonym ustawą z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). W przeciwnym razie odwołanie nie zostanie rozpatrzone – nawet jeśli zawarte w nim zarzuty są faktycznie zasadne. Stąd tak istotne jest, aby wykonawca wiedział, ile ma czasu na skuteczne zakwestionowanie czynności czy zaniechania zamawiającego oraz jak właściwie policzyć ten termin.
Informacje ze strony WWW nie powinny stanowić jedynej podstawy odrzucenia oferty z uwagi na jej niezgodność z siwz
Dopuszczalne jest dowodzenie faktów za pomocą wydruków ze stron internetowych. Jednak często informacje tam zamieszczane są ogólnikowe albo niekompletne, wobec czego ich wiarygodność powinna być oceniana bardzo ostrożnie (wyrok KIO z 23 grudnia 2014 r.; sygn. akt KIO 2591/14).
Gwarancja wadialna, która nie zawiera wymaganych elementów, eliminuje wykonawcę z postępowania
Popularną wśród oferentów formą wadium są gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe. Ustawa Pzp nie określa sposobu, ani zasad wystawiania gwarancji i nie wskazuje też wprost, jakie zapisy muszą być w nich zawarte. W tym zakresie jednak doktryna i orzecznictwo wypracowały ugruntowaną już praktykę. Warto zapoznać się z tymi zasadami, aby zapobiec wykluczeniu z postępowania. O wszystkich piszemy w poniższym artykule.
Czasem wykonawca, który chce wcześniej rozwiązać umowę z zamawiającym, musi zwrócić się do sądu
Umowa o zamówienie publiczne rządzi się swoimi prawami. Także zasady jej rozwiązania różnią się od tych, które obowiązują przy innych kontraktach. Wykonawca musi zdawać sobie sprawę z tego, że zamawiający może np. odstąpić od umowy, gdy dalsze wykonywanie zamówienia nie leży w interesie publicznym. Wówczas oferent otrzyma wynagrodzenie jedynie za zrealizowane prace. Niekiedy też rozwiązanie umowy może być znacznie utrudnione – jeśli zamawiający nie zgodzi się na jej zakończenie, wykonawca może być zmuszony do wystąpienia z pozwem do sądu. W tekście piszemy o tym, na jakich zasadach można zakończyć współpracę z zamawiającym.