Zamawiający zawsze ma prawo zażądać od wykonawcy informacji o kosztach pracy wkalkulowanych w cenę oferty
Pytanie: Zamawiający nie wymagał od wykonawców w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, aby zatrudniali pracowników na umowy o pracę. Czy wobec tego ma prawo badać cenę oferty pod kątem zastosowania w niej minimalnego wynagrodzenia za pracę?
Zamawiający nie może poprawić oferty poprzez wpisanie w niej nowego asortymentu towarów
Całkowicie dowolne wpisanie przez zamawiającego w ofercie produktu innego, niż faktycznie zaoferował wykonawca, nie mieści się w dyspozycji art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, nawet jeśli wartość „poprawionych” pozycji jest nieznaczna. Zmiana zakresu oferowanego asortymentu w taki sposób, że będzie on obejmował całkowicie inne przedmioty aniżeli wyspecyfikowane w ofercie, jest zawsze istotną modyfikacją (wyrok KIO z 18 marca 2015 r.; sygn. akt KIO 441/15).
Wykonawca może uzupełnić dokumenty w formie elektronicznej weryfikowanej za pomocą certyfikatu
W wezwaniu do uzupełnienia oferty o dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu zamawiającemu nie przysługuje prawo do ograniczenia formy, w jakiej dokumenty te mogą zostać złożone. Wynika ona bowiem wprost z § 7 rozporządzenia w sprawie dokumentów. Zamawiający może żądać przedstawienia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii dokumentu wyłącznie wtedy, gdy złożona kopia jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej prawdziwości (wyrok Sądu Okręgowego w Kaliszu z 26 marca 2015 r.; sygn. akt II Ca 675/14).
Wykonawca może utajnić w ofercie informacje, jeśli obawia się, że wykorzysta je konkurencja
Wykonawca w składanych wraz z ofertą dokumentach niejednokrotnie podaje wiele ważnych informacji, które mogą zostać wykorzystane przez jego konkurentów. Tego rodzaju dane można utajnić, ale by móc to zrobić, muszą być spełnione pewne warunki. Wykonawca zobowiązany jest przede wszystkim do podjęcia działań zmierzających do ochrony zastrzeżonych informacji, a poza tym ma obowiązek wykazać zamawiającemu, że utajnione dane w istocie – w świetle prawa – stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. O tym, jak umotywować zastrzeżenie tajności informacji oraz jakie dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, piszemy w poniższym tekście.
Ogłoszenia o zamówieniach – gdzie szukać informacji o interesujących nas przetargach
Ogłoszenie o zamówieniu zawiera podstawowe informacje dotyczące procedury przetargowej. To z niego dowiemy się o przedmiocie zamówienie, jego zakresie lub wielkości. W zależności od trybu, w jakim prowadzone jest postępowanie, ogłoszenie dostarczy nam również informacji związanych z wymogami zamawiającego dotyczącymi np. warunków udziału w postępowaniu, kryteriów oceny ofert oraz dokumentów żądanych przez zamawiającego wraz ze składaną ofertą. W tekście piszemy o tym, gdzie szukać ogłoszeń dotyczących zamówień o poszczególnych wartościach.
Najczęstsze błędy w ofertach konkurencji, które warto podważyć przed KIO
Nawet w sytuacji, gdy wykonawca otrzymał już informację o wyborze innej oferty, wciąż jeszcze ma szanse uzyskania zamówienia. Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) daje mu bowiem możliwość domagania się wyboru jego oferty w ramach powtórzonej czynności oceny ofert. Poniższy tekst omawia listę elementów ofert konkurencji, na które wykonawca powinien zwrócić szczególną uwagę, gdy chce kwestionować wynik przetargu oraz wskazówki dla przedsiębiorcy, który szuka sposobu, jak wyeliminować z procedury konkurentów.
Formalne zasady udziału konsorcjum w postępowaniu
Wykonawcy, którzy sami nie są w stanie sprostać wymogom zamawiającego, mają możliwość połączenia swoich potencjałów i zawiązania konsorcjum, które złoży wspólną ofertę. Warto znać zasady ubiegania się o zamówienie w takiej formie, aby zapobiec wykluczeniu z postępowania. Ustawa Pzp wymaga od konsorcjum m.in. tego, aby ustanowiło w postępowaniu pełnomocnika. Nie zezwala natomiast zamawiającemu żądać od konsorcjantów na etapie składania ofert jakiejkolwiek umowy regulującej ich współpracę. W poniższym tekście piszemy o wszystkich aspektach formalnych związanych ze składaniem wspólnej oferty oraz o kwestiach dotyczących zmian w składzie konsorcjum.