Wykonawca, który wygrywa postępowanie odwoławcze przed KIO, ma szansę odzyskać całość poniesionych wydatków

Złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej to niemałe obciążenie finansowe dla firmy. Sam wpis od odwołania może wynosić od 7.500 do 20.000 zł. Do tego dochodzą koszty pełnomocnika, jeśli decydujemy się na jego usługi oraz inne opłaty jak np. koszty dojazdu do KIO, czy biegłych. Najważniejsze, że wszystkie te wydatki pod pewnymi warunkami, można odzyskać, jeśli odwołanie będzie rozstrzygnięte na korzyść wykonawcy. Niestety odwrotny wynik postępowania sprawia, że będziemy obciążeni nie tylko wpisem, ale i kosztami, które musiała ponieść strona przeciwna. Stąd warto dogłębnie przeanalizować, na ile nasze odwołanie ma szanse być uwzględnione. W artykule można przeczytać o tym, na jakie koszty musi być gotowy wykonawca, który odwołuje się do KIO, jaki skutek ma cofnięcie odwołania oraz kiedy odzyska on a kiedy straci poniesione wydatki.

Wniosek o wyjaśnienie specyfikacji nie zawsze można przesłać faksem

Pytanie: Przesłaliśmy zamawiającemufaksem zapytanie dotyczące dokumentacji przetargowej. Wobec braku odpowiedzi nasz pracownik zadzwonił do jednostki zamawiającej i uzyskał informację, że w siwz znajduje się zapis, iż wszelkie zapytania i odpowiedzi do siwz muszą przybrać formę pisemną. Wobec tego nie mieli obowiązku udzielić nam odpowiedzi. Czy słusznie?

Podmiot, który „pożycza” wykonawcy referencje, musi uczestniczyć w realizacji zamówienia

Gdy podmiot trzeci udostępnia zasoby nierozerwalnie z nim związane takie jak wiedzę i doświadczenie, niewątpliwie konieczny jest jego osobisty udział w realizacji zamówienia. Jego zobowiązanie do udostępnienia zasobów powinno wówczas wyraźnie wskazywać na zakres i charakter takiego uczestnictwa. Może ono przybrać dowolną, dozwoloną prawem postać, np.: podwykonawstwa, doradztwa, konsultacji czy nadzoru (wyrok KIO z 10 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1267/14).

Nie wszystkie prace wykraczające poza ramy umowy są dodatkowo płatne

Niejeden wykonawca robót budowlanych w trakcie realizacji zamówienia stanął przed koniecznością wykonania dodatkowych prac nieprzewidzianych w zawartym kontrakcie. Okazuje się niestety, że nie zawsze przysługuje za nie dodatkowe wynagrodzenie. Zależy to od rodzaju ceny przyjętej w umowie oraz tego, czy dodatkowe prace zostały zakwalifikowane do katalogu zamówień dodatkowych, o których mowa w ustawie Pzp.

Jeśli wykonawca zaoferował przedmiot niezgodny ze specyfikacją, ma obowiązek dostarczyć go zgodnie z umową

Pytanie: Zamawiający wyspecyfikował w siwz serwery posiadające jeden zasilacz, natomiast my przez pomyłkę zaoferowaliśmy urządzenia z dwoma zasilaczami. Nasza oferta spełniała minimalne wymogi i została wybrana jako najkorzystniejsza. Przeoczenie w wycenie zauważyliśmy dopiero po podpisaniu umowy. Obecnie chcemy dostarczyć serwery z jednym zasilaczem. Czy zamawiający ma obowiązek przyjąć taką dostawę (zgodną de facto z siwz)?

Dokument wpisu do izby inżynierów budownictwa należy przedstawić dopiero przed podpisaniem umowy

Pytanie: Czy zamawiający na etapie oceny ofert może badać, czy kierownicy budów posiadają wpis do właściwej izby inżynierów budownictwa? Czy brak takiego dokumentu daje podstawę do wykluczenia nas z postępowania?

Czasem wykonawca może sam wystawić sobie referencje

Pytanie: Zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (dalej: rozporządzenie), aby udowodnić należyte wykonanie zamówienia należy złożyć poświadczenie. Czy w związku z tym mam prawo przedstawić zamawiającemu dokument zatytułowany „Referencje”? W jakich przykładowo sytuacjach mogę złożyć własne oświadczenie?

Błędy w wycenie mogą sprawić, że wykonawca zamiast zarobić – dołoży do zamówienia

Przy sporządzaniu obszernych kosztorysów ofertowych nietrudno o błąd. Dokument ten składa się zazwyczaj z bardzo wielu stron, przy największych zamówieniach – zawierających nawet do kilkuset pozycji. Do niedawna, prawie każda niezgodność treści oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) skutkowała jej odrzuceniem. Obecne przepisy są dużo łagodniejsze dla starających się o zamówienia publiczne. Trzeba jednak mieć na względzie, że omyłka czy błąd w kosztorysie może wykonawcę wiele kosztować. Zdarza się, że zmieniają one cenę oferty w taki sposób, że „spada” ona na dalsze miejsce w rankingu. Dodatkowo mogą sprawić, że przedsiębiorca zaoferuje realizację zamówienia za wynagrodzenie zupełnie dla niego nieopłacalne. Po sporządzeniu kosztorysu warto mu się przyjrzeć i raz jeszcze zweryfikować elementy, które najczęściej są źródłem przeoczeń i błędów.